WELKOM op mijn blogsite.

De inhoud van deze weblog heeft als aanleiding ''wat gezondheid-ongemakken'' welke zich sinds 2006 progresssief manifesteren. De belangstelling van meerdere personen hoe dit proces verloopt was voor mij de aanleiding een weblog te maken opdat ik niet circa 40 keer het zelfde verhaal, ervaring, beleving zou willen vertellen. Op deze site ''No worries mate, Carpe Diem '' beschrijf ik wat ik zoal dagelijks tegen kom wanneer je ''niets vermoedend'' , op een dag, 19 december 2007, de diagnose progressieve spierziekte krijgt.

Op de site http://alsalsalswordt.blogspot.com/
schrijf ik overdenkingen, en ´´lijfelijke´´ ervaringen van me af.

Wil je reageren op de inhoud ...of gewoon even contact, bellen mag natuurlijk altijd:06 301 628 41 . of, een mailtje naar:
chcdeenik@planet.nl

graag tot horens, ziens,mails

groetjes
Conny Deenik



Sinds 16 december 2007 zijn er 59 berichten geplaatst. Om het overzichtelijk te houden zijn de meest recente berichten gepubliceerd. De voorgaande zijn te openen met de optie ´´oudere berichten´´ of ´´Berichten (Atom), gepositioneerd onder het recent gepubliceerde bericht.


laatste update van deze site is van gepubliceerd op 12 maart 2010

Maatwerk versus de maat meten.


De dikke Van Dale geeft als betekenis: ´´op maat gemaakt´´ bijvoorbeeld een kledingstuk of een Scheel-autostoel. Zo´n Scheelstoel kost wat, maar dan heb je jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren plezier van de preventieve maatregel tegen uitval door rugklachten.


De fa Ligtvoet/Hartingbank, voorkeurleverancier van mijn zorgverzekeraar, geeft een´´iets´´ andere uitvoering aan de voorgaande omschrijving ´´maatwerk´´.
Op de website en met de mond zeggen zij maatwerk te leveren ...??!!
Bij het ´´aanmeten´´ van de sta-op stoel worden meerdere lichaamsdelen opgemeten, echter……bij die maten wordt uit de beschikbare, gebruikte, stoelen een stoel gezocht welke het dichts bij de opgemeten maten past. De stoel kent een modulaire opbouw, d.w.z zitting, armleuningen en rugleuning zijn in meerdere standaard lengten en breedtes beschikbaar.

Tja je voelt ´´hm´´ al aankomen , als je mazzel hebt voor wat betreft maatvoering krijg je een stoel die passend en acceptabel is, heb je pech dan heb je een stoel die niet past en niet lekker zit.

Nu ik dit zo opschrijf moet ik denken aan een conference, uit het grijze verleden, waar dienstplichtig militairen hun plunjebaal krijgen. In het leger zijn nml 2 maten , het past, of het past niet. Zo is mijn ervaring bij de fa Hartingbank/Ligtvoet ook, de stoelmaten komen overeen met je lichaamsmaten, of niet.

Bij een gezond persoon zijn lichaamsmaten van minder essentieel belang bij de keuze van een stoel, als die stoel maar lekker zit en past bij en in je leefstijl.Bij een mindervalide persoon is een juiste maatvoering essentieel wil het hulpmiddel functioneel zijn. In het gesprek van gister heb ik beide professionals niet kunnen overtuigen van het feit dat bij een ALS cliënt de maatvoering en functionaliteit van een sta op stoel meer dan essentieel zijn, evenals tijdige levering. Immers een cliënt met de diagnose ALS wordt in dagelijkse handelingen, op een moment in het proces, al gehinderd door de weerstand van een lucifer.

Ik heb nu twee stoelen geleverd gekregen welke in het verloop van mijn ziekteproces niet functioneel zijn. In het gesprek van gister heb ik opnieuw een concessie gedaan, de laatste tot verkrijgen van een sta-op stoel, er gaat ´´gezocht´´ worden naar een stoel die meer passend zal zijn. Een andere optie is dat de rugleuning wordt vervangen door een andere standaard maatvoering, de maatvoering van de stoel elementen kennen een verloop van 12 cm. Met het feit dat de huidige rugleuning circa 6 tot 7 cm te hoog is waardoor de ´´knik´´van de nekondersteuning niet de juiste hoogte zit, zijn beiden van mening dat de volgende geleverde stoel met een rugleuning van min 12 cm, wel passend zal zijn.

We zijn nu een jaar verder en specifiek het elektronisch instelbaar zijn van de gevraagde stoel incl. de nekondersteuning lijken mij geen luxe doch een noodzaak wanneer één van de in gebruik zijnde hulpmiddelen een automatische deuropener op de voordeur is.We maken afspraken en spreken tevens af dat ik de volgende dag gebeld wordt met hoe nu verder .

Het zou een lot uit de loterij zijn geweest als de fa Ligtvoet de afspraak zou zijn nagekomen. Daar ik om 16.30 uur nog niets had gehoord, toch maar even een mailtje met het verzoek mij asap te bellen. Een half uurlater krijg ik een mailtje.Het mailtje heeft als inhoud de vervolgstappen tot levering van een derde sta-op stoel. Er moeten onderdelen besteld worden en de ´´proef´´levering zal ongeveer eind december begin januari 2010 kunnen zijn/worden.Ik heb er totaal geen vertrouwen in dat we tot het gewenste resultaat komen . Ik kan maar 1 ding doen,….de Toezichthouder van verzekeraars een klacht over de zorgverzekeraar mailen, zo gezegd zo gedaan .Nu wachten op een reactie van de Toezichthouder…..

wordt echt nog maar 1x vervolgd.......




1 opmerking:

Tom Karperien zei

Wil je maatwerk bij het diagnotiseren en verhelpen van rugpijn kijk dan een sop de site van de DorSano rugpijn kliniek.
Ook kan je je daar inschrijven voor een gratis rugscan, kijk op www.lage-rugpijn.nl